torsdag 9 december 2010

BARAFÖRATT

"Ni förstår ingenting"
Står att läsa i en intressant artikel i Aftonbladet
Av Oisin Cantwell

Det ÄR mycket som vi inte förstår
MYCKET mer, än vi vet om och TROR
När det gäller spelet i maktens korridorer
Det artikelförfattaren tar upp är Citat"
"Att en människa åstadkommit något av betydelse
innebär givetvis inte att han eller hon står över lagen"

Men det är ju så
Som vi behandlar och ser på kändisar och makteliten

Vi höjer ju dom till skyarna
Ser på dom med all vår beundrans ögon
Värdet vi ger dessa IDOLER" är ju vårt eget skapande
Och det VI visar
Att dom ÄR av större betydelse
MER värda än andra och får därför bete sig lite som dom vill

"Enögdhet talar Oisin om

Där håller jag med honom
För bara FÖR ATT..så utesluter det inte DÄRFÖR ATT

SEN tycker jag OM
att det rörs om Städas lite i maktens korridorer
Att det finns människor som vågar gå emot
Vågar visa på oegentligheter och falskspel

Men vi människor klarar nog inte av att bli upphöjda
Det ÄR nog INTE många av oss
Som skulle klara av att hantera all uppmärksamhet.. all beundran
OM vi inte har en starkt förankrad moral
Och är starkt förankrade i oss själva
För det är ju HANDLINGEN som skall äras
Och INTE människan som skall göras till en gud
Det är allas vårt ansvar ...här oxå
För så länge som vi har denna idolDYRKAN och väretabell
Så kommer enögdhetens värde att bestå
Jag gillar det Julian Assange gjort
när han rört OM i maktens getingbo
DET är modigt
Men Om han har gjort sig skyldig till våldtäkt
Så skall HAN som vilken annan DÖMAS för det

6 kommentarer:

  1. Vi hade ett våldtäktsfall här i förra veckan.
    En man av utländsk härkomst drog in en ung flicka i bilen och körde avsides.
    Han slapp fri, p.g.a att det inte var våld...hon gjorde inget motstånd, sas det.
    Jag blir så upprörd, så förbannad över all orättvisa och all maktlöshet som finns!
    Blir förbannad på mig själv, som stillatigande finner mig i samhällsutvecklingen!
    Allt tas med en axelryckning och " inte mitt bord".

    Ha en riktigt fin Luciakväll, Inger.
    Kram.

    SvaraRadera
  2. GOD MORGON cumulus
    Vanmaktens ilska är stor
    Våra kroppar Är vår egendom
    Man går inte och tar/tar för sig av det någon annan rår om Utan samtycke Tar någon våra pengar eller annan materiell egendom,så åker personen dit..Han/hon kan inte skylla på/försöka smita undan med att säga att ägarna försvarade inte sina grejjer/pengar Dom låg/stod framme Därför tog jag dom DÄR minsann finns inga ursäkter eller bortförklaringar Det man inte äger har man inte rätt till.. att ta för sig av Det gäller oxå ..allra mest/helst våra egna kroppar Att först bli utsatt ,kränkt genom en våldtäckt och sen få möta dessa rigida lagmän/kvinnor måste ju kännas än värre Och DU..du reagerade ju nu och du känner ju.. med En sinnesmjuk dag Önskar jag dig Du sinnesmjuka qvinna Kram

    SvaraRadera
  3. En lisa för själen är du - SjälsLisa :)
    Läste din svarskommentar först nu och det är mina ord och min åsikt i dina rader. Tror det hör till vår ålder...vi är fostrade så. Aldrig röra det som tillhör andra!Kränkning och förnedring tar hårt och djupt och man kan inte för sitt liv förstå, varför den s.k rättvisan i samhället, tar allt med en klackspark. Barn och ungdomar är tydligen lovligt villebråd.

    Ska inte egga upp oxen i mig nu...det är julefrid snart.

    Ha det riktigt gott, vännen
    och var rädd om dig i all snö och kyla.

    En riktigt God Jul
    och Ett Gott Nytt År
    önskar jag dig!

    Varm Kram.

    SvaraRadera
  4. Ett riktigt Gott Nytt År, önskar
    jag dig Inger!
    Med en innerlig önskan
    om fred i världen.
    Kramar om dig.

    SvaraRadera
  5. Hej Inger!

    Tittar in och önskar dig en God fortsättning
    på det nya året och hoppas vintern är snäll mot dig.
    Här har vi 0-gradigt nu och en medföljande glashalka.
    Snabba kast mellan 0-20 grader.

    Var rädd om dig
    och stor kram.

    SvaraRadera
  6. GOD MORGON CUMULUS
    Missar den här sidan ibland Då jag inte är här lika ofta som i de andra "rummet TACK för din påhälsning och DINA varmt uttalade ord
    Ett litet vemod slinker alltid in när ett nytt år står för dörren Vare sig det är ett nytt personligt år eller barnens Så dyker reflextionens minnesbärare upp och det blir till att backa,bakåt till tid som gått Sen kommer sorteringsarbetet Innan man kan gå vidare med alla godbitar och lärdomar man fått för att spara/lagra i minnenas skafferi och oxå en ny karta att ledsaga sig med ,i det nya kommande året Av min dotter fick jag en fin nyårshälsning ,som jag ger vidare till dig
    Har satt in på DITT konto,365 lyckliga dagar för år 2011
    STOR KRAM

    SvaraRadera