måndag 1 mars 2010

"TVÅ KOPPAR KAFFE OM DAGEN" stod att läsa i Aftonbladet




Nu är jag på krigsstigen igen och ruskigt upprörd
Det liknar faktiskt ren ilska
Det som rusar omkring inuti mig och vill ut Över det jag läste om
I Aftonbladet När jag tittade in för en stund sedan

"Åldringarnas ranson: Max 2 koppar kaffe" per dag
INBESPARINGAR/SPARANDE
En sån viktig dryck,som kaffe är Både för samvaron
och ett välkommet avbrott i vardagslunken
HUR mycket spar man in På att spara på kaffet
Då kan banne mig politikerna tillskjuta medel och göra egna inbesparingar
DÄR inbesparingar bör göras
Och inte tas i från det lilla, som är nog lite, redan som det är
"Från dom som INTE har Skola TAS För att ges till dom som redan har Mer än nog"

Generationerna före mig Har fått lära sig Att göra rätt för sig
Ta ansvar Inte klaga Se upp till överheten
Det finns oxå en rädsla i allt det här
En rädsla som gör att många äldre, hellre tiger
Har hört några röster säga
"Att om jag bråkar/klagar Kanske jag inte får vara kvar
Inte får den vård jag behöver
VEM skall då ta hand om mig Som äldre har jag inte längre,något värde kvar
Visst borde vi skämmas OM vi tänker efter Vad det handlar om
Den som ingen röst har, som hörs Är lätt att köra över


Om det skall inbesparas Gör då det på andra sätt Och inte på de äldres bekostnad
Vi måste börja bli/vara åldersrebeller
Så här får det bara INTE gå till
Så futtigt Så fegt Så urbota snävt och respektlöst tänkt
Skärp er och skäms ni beslutsfattare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar