tisdag 21 november 2023

INGEN KURRAGÖMMA utan KLARSPRÅK och LYSSNANDE

ALLA mina djur är härliga personligheter .Var och en på sina olika sätt och vis. Dom lär min nya sätt att tänka, känna,förstå och bete mig på. Det vill säga dom får mig att se lite längre- bortanför min inskränkta värld. Dom får mig att allt mer inse HUR vi människor krånglar till/försvårar livet för oss själva, varandra och vår omvärld. Då vi inte kommunicerar ärligt och rakt Utan lindar in och tänker ut. -vad andra menar och vill.Istället för att stå upp för vad vi känner, tycker och tänker. Gömmer vi oss, som människor för varandra Minns när jag skrev den här dikten för några år sedan, som var riktad till just det här fenomenet. Fast i lite mindre "format" Ibland kallar vi det hänsyn - när vi inte talar i klarspråk. Ibland är det av feghet/rädsla. Ibland i ett manipulativt syfta. Gissningar/kurragömma lekar leder inget vart. Därför är det mer okomplicerat och skönt att umgås med djur..då dom INTE krånglar till livet. Utan är raka och tydliga i sitt språkbruk...fast dom inte talar vårt språk. Är dom lätta att förstå OM vi lyssnar med öppna sinnen/ögon. Så där har vi det..vi människor är nog inte så bra på att lyssna på varandra . Då vi har mer förutbestämna uppfattningar/förutfattade meningar om varandra Vilket gör att vi stänger kanalen För införsel för/till en öppen kommunikation. Då just förutfattade åsikter/meningar om varandra. -blockerar innedörren . Då vi redan har bestämt hur våra medmänniskor är och funkar. Inte från fakta. Inte från att vi vet och lärt känna -utan för vad vi TÄNKER UT. Inte undra på att det blir så många missförstånd här i världen. Då blir det som i dikten. Att man ALDRIG lär känna och förstå sig på varandra.(Respekt är ett fint och heltäckande ord.) Kanske krävs det ett visst mod...en självinsikt.För du/vi kan inte gå under/förlora något om vi visar vem/ vilka vi är Vi förlorar mer- mycket mer med vårt kurramgömmande. Och vilken tidsslösa sen. Den korta tid vi har att leva på vår jord. Det är ju tryggare,trevligare att lära känna varandra. Veta vilka vi är - tycker ,tänker och känner.
Vi leker kurragömma... Du och jag Det är alltid DU som vill gömma dig Jag.. Den som skall leta Du är bra på att gömma dig Så bra ..Att jag nästan aldrig hittar dig När jag skymtar dig för ett ögonblick Och skyndar mig dit Då har du redan försvunnit Bara din kvarglömda doft finns kvar Jag vill inte leka kurragömma mer Det är ingen rolig lek Det är bara du som tycks vara nöjd Du som verkar njuta Nöjd med att jag aldrig hittar dig Nu tycker jag att vi leker en annan lek En som är mindre tröttsam Sanning eller konsekvens heter den DU FÅR BÖRJA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar