onsdag 20 mars 2019

PÅ MARCH MOT ÅLDRANDET MED KARTA och KOMPASS i NÄVEN




En sak är då HELT säker
OCH det är att jag är väldigt glad över att jag föddes i en tid
Där jag fick växa upp i närkontakt med generationen FÖRE mig

För det har gett mig olika VERKTYG
Som jag har och haft stor användning av
och som öppnat upp mina ögon
och som jag ALLT MER och ALLT OFTARE inser vidden av
Det som underlättat min resa fram/mot/genom mitt åldrande

DEN som vi påbörjar när vi föds



Det ÄR genom deras berättande OM sina liv I en tid
Som är så långt ifrån den tid som ÄR nu
HUR det var DÅ och hur TIDEN förändrat synen på äldre
Som fått mig att bli uppmärksam och lite mer på min vakt
När det pratas om äldre idag
och på hur vi behandlar, och tänker om dom

För som när jag växte upp dÅ fanns äldre människor -naturligt DELAKTIGA I LIVET
Och som man därför lärde känna JUST som MÄNNISKOR
med en massa kunskaper och erfarenheter som man beundrade
och som man IVRIGT lyssnade på




Tänk vad många människor IDAG som missar att få med sig den så VÄRDEFULLA kunskapen
Om livet och vår resa genom det FRAM emot vårt möte med åldrandet
Tror INTE att jag skulle vara så kaxig idag OM jag inte fått med mig av det på min resa

SÅ det är viktigt för det uppväxande släktet att ha kontakt med äldre/gamla
För i det får dom tillgång till VIKTIGA verktyg SENARE i livet
När dom själva går i närkontakt med åldrandet
Det vill vi ju inte att dom skall vara/bli utan den kunskapen
NÄR dom behöver den
För det ÄR/BEROR på - HUR vi idag ser på äldre/gamla
SOM vi kommer att SE PÅ OSS SJÄLVA
Den dagen när vi kommer dit
Men snart är den generationen borta VARS liv var/är så olikt våra
Fast ändå lika -när det gäller tankar på livet och känslor.
Då dom JU ÄR lika mycket människor som alla andra - fast dom är gamla
Och FöR en TID sedan - INTE allt för länge sedan -var dom och så UNGA


KÄRLEKSFRÖN

Någonstans inom oss
Finns lagrat -varma kärleks frön
Givna -kanske för länge sedan
Av någon som fanns för dig
Någon du nu glömt bort
Att du fått dessa värme frön ifrån

Vilken stor betydelse dom haft
För dig -I ditt liv

Att stanna av - Reflektera
Aktiverar dina värme frön
Får dig att minnas
Medvetet förstå dess värde

Min mormor och morfar var givare av många frön
Som fått gro - Växa till liv
Gett mig den styrka jag behövt
För att klara svårigheterna i livet

Med tacksamhet och värme - Minns jag
Tänker på dom som alltid finns
Lever i mig
Genom mina gärningar
Lever i mitt hjärta
Älskade mormor och morfar - TACK!

(livsvandrerskanisb)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar