måndag 2 oktober 2017

Umeås första kända transperson Bertilda

citat:"Bertilda var en man
som ville klä sig i kvinnokläder.
Och sminka sig.
Samhället var inte redo för Bertilda.
Jag och mina samtida var inte redo för Bertilda.
Detta kom att prägla Bertildas liv.
På ett brutalt sätt."slut citat


Läste det här inlägget på VK som är väldigt läsvärt och angeläget
En läsning som fick mig att tvärkuta... MÅNGA år BAKÅT i tiden
För jag MINNS Bertilda..minns hur taskiga människor var mot hen
Än idag kan jag se Bertilda framför mig och höra de påhoppade orden
De elaka kommentarerna..knuffningarna och glåporden
Det är ett tankeväckande,omrörande och upprörande inlägg
som får mig att tänka på
HUR långt vi EGENTLIGEN har kommit i vår utveckling som människor
HUR mycket vi har lärt oss SEN DESS
Om dom som vi INTE tycker passar in..är som folk BORDE vara
Då dom inte beter sig,ser ut ,låter och pratar på ett vedertaget sätt
Och då talar jag INTE om olika språk..utan om språkförbistringar
inom våra egna svenska led.
För vi ÄR hårda i våra bedömningar av människor,som vi INTE anser passar in

Jag väljer att tro att det ÄR RÄDSLAN för det okända
Det vi har för LITE kunskaper om och som därför gör oss osäkra
Sen är vi lik "djuren".. med vårt FLOCKBETEENDE
Vi anfaller under grupptrycket UTAN att själva tänka efter
Sen finns det nog människor som själva har problem med sin könsidentitet
Och som därför inte klarar av av möta människor som står upp för den dom är
och... eller dom som har problem med att handskas med sin inre tryckkokare
av lagrad ilska
Som dom tar ut på andra..för att lätta på trycket




http://blogg.vk.se/janhagglund/2017/10/01/umeas-forsta-kanda-transperson-bertilda-motte-endast-forakt-pa-kristna-mimer/
citat:
"Jag tänker på Bertilda varje gång det hålls en prideparad.
Som igår i Umeå. För 48 år sedan hölls inga prideparder i Sverige.
Den första ”Frigörelsedagen” hölls 1977 och det var i Stockholm.
Jag tror att den första prideparaden i Umeå hölls 2006.
Men Bertilda hade inge prideparad att delta i.
Inget RFSL att finna stöd hos.
Inga myndigheter att söka skydd hos.
Ingen allmänhet som kände tolerans.
För Bertilda erbjöd livet endast ensamhet och våld"
slut citat.
..................................................


"Lyssna!
Ta till oss..ta in det svåra
SE
Försöka förstå
Sätta oss in i
Gå i någon annans skor
Prova den storlek vi aldrig haft
Känn..det svider...bränner
Får skavsår..det BLÖDER

Vill INTE gå i någon annans skor
Vill försöka förstå ..ÄNDÅ"

(livsvandrerskanisb)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar