onsdag 12 juli 2017

BARNS PSYKISKA OHÄLSA

Läste i Aftonbladet nu i morse en debattartikel om ungdomars psykiska OHÄLSA
skriven av Magnus Jägerskog och Lina Hultkvist

http://www.aftonbladet.se/debatt/a/LVev1/vara-unga-mar-daligt--minska-skolstressen

Kom då osökt in på det jag själv har erfarenheter av
Av att vara sjukskriven och VAD mina barn fick ta
av oro och merarbete
Själv fick jag hjälp med ständiga besök på olika vårdinrättningar
i rehabiliteringssyfte och så av psykolog
MEN mina barn.. Dom som skulle LEVA i allt detta
Med oron för en mamma som INTE var som hon brukade...
utan mer åt det OBRUKBARA hållet

Då insåg jag att för barnen.. NÄR det händer något inom familjen
Var det än är.. som skilsmässor, sjukdom ,oron för ekonomin och annat
Det som våra barn INTE står utanför den påverkan
Dom SER,KÄNNER IN och OROAS och skall ÄNDÅ prestera
och funka fullt ut i livet och i skolan. Där allt annat och andra
och så har sina krav på dom

DÅ skrev jag den här dikten MED och i TANKAR och KÄNSLOR på barnen
För som förälder får man ju dåligt samvete
över att inte kunna finnas till och göra det man är van
Så det som händer de vuxna inom familjen DRABBAR även barnen
Som på något vis inte räknas med..
INTE får någon UTANFÖR familjen att prata med
Som de VUXNA får. Ingen sjukskriver ett barn som mår dåligt
Då skall det ha gått SÅ LÅNGT att det blir SYNLIGT och HÖRBART för samhället
som först då slår larm
Så JAAAAAAAAA...det saknas något VIKTIGT i vårt samhällssystem
Någon som finns ,kan fånga upp och lyssna på våra barn
när det krisar inom familjen
Det som lika mycket påverkar våra barn ,dom som ÄR beroende av oss vuxna

SEN så ser jag INTE att det är nödvändigt med en psykolog
Utan skolan skulle kunna INNAN det behövs psykologhjälp
ta in människor med livserfarenheter som kan LYSSNA (OCH den har inget med åldern att göra)
och bli länken mellan skola, psykolog,läkare, föräldrar och barn
Vi har ett alldeles för stelbent och snävt samhällssystem
som skulle behövas skakas om rejält





Är det någon som tänker på barnen
Hur dom har det i sina liv
När vi vuxna går i väggen
Och inte orkar mer

Då är det barnen som får bära bördan
Dom som skall FÖRSTÅ
Klara skolan
Prestera ändå

VEM sjukskriver ett barn som mår dåligt
När de inte orkar mer
VEM har barnen att prata med

Jag tror det finns ett problem
Som vi sopar under mattan
Precis som så många fler
När det gäller våra barn

De utbrända blir bara fler och fler........................................
(livsvandrerskanisb)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar