söndag 15 mars 2015

VÄRNA OM..UPPDATERA GLESBYGDEN

Skrev först inlägget "Värna OM" Men så läste jag i Aftonbladet
En artikel som jag fastnade för ..skriven av Ulf Lunden
"Hög tid att uppdatera bilden av glesbygden"

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/kulturochnoje/article20463665.ab
Startsidan / Debatt / Debattämnen / Kultur och nöje 2015-03-13

Tyckte den passade in på mitt tidigare morgoninlägg
Som får stå kvar

Kanske kan mina blogginlägg om det som händer och sker HÄR
i den gles/landsbygds del där jag bor
Sudda ut lite av den där mörka gråtonen och föra in en lite ljusare

GLESBYGD..LANDSBYGD..i de orden kryper en massa fördomar och föreställningar omkring

OM vad det innebär att bo där och hur människor ÄR.. som bor där

En ganska enkelspårig och ensidig bild gör sig människor
Av och om den information som ges om Gles/Lands-bygden och dess människor

En tänkvärd artikel som sätter igång tankarna
På...över vad som skildras och HUR det skildras Det vi ser och hör
Så det gäller att tänka sig för
Innan fördomarna hinner landa och göra sig hemmastadda
Och blir till en ingrodd sanning som förs vidare..och vidare
Som med allting annat här i världen
Som vi inte vet något om MER än det vi HÖRT av och från andra




Det gäller att hålla vakt om våra INRE rum

Det är vad jag kom att tänka på.. när jag lyssnade på den här låten
HUR viktigt det är
Att låta våra "väktare"
vårt samvete,vårt intellekt och våra känslor samarbeta
Så vi inte tappar bort
Vårt eget tyckande ,tänkande och kännande.. i mängden av alla påtryckningar
allt informationsflöde



För gör vi det... DÅ tappar vi bort oss själva
Ungefär som en båt när vi hamnat i en strid fors ..
lika svår att dirigera/ ta kontrollen över
Eller som en labyrint..lika svår att hitta ut genom

Så.."Det gäller att stämma i bäcken"
Eller som Ariadne..i den grekiska mytologin
Lägga ut en röd tråd.. så vi hittar ut igen..genom labyrintens virrvarr


Tänk ändå vad en låt kan väcka till liv

Människa
Människa

Jag gråter över dig
Skriker av ilska
Förlamas av sorg

Över DIG
Du människa
Som gått vilse i livets labyrint

Ingen tar något ansvar
Ingen vill se


Lik sömngångare dras vi in
I labyrintens kaotiska liv

Några hittar ut
Andra inte

(livsvandrerskanisb)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar