tisdag 10 februari 2015

MAT i KVADRAT och PÅ BURK

För några dagar sedan läste jag i Aftonbladet
Där en så kallad expert uttalade sig i "barnmatsfrågan"
Hon påstod att om barn åt av barnmat i burk
skulle dom få i sig all den näringsriktiga mat dom behövde
Så HÄR ser jag på det.....

Att jojo..det är bättre än sämre och att ta till
om inte orken,tiden och kunskapen finns
JAMEN tänk er en banan eller äpple på burk
När man enkelt kan skrapa en FÄRSK banan eller äpple
och få i sig färska vitaminer och tänk er BARA smak och doftupplevelsen
För jag har smakat på barnmat på burk
OCH den smakar precis lika dåligt VAD den än är iblandat
HUR och var ifrån skall barn få sina smak och doft upplevelser
Om dom BARA käkar barnmat på burk
Med vitamintillsatser

När jag fick mina barn bestämde jag mig
Efter de första burksmakupplevelserna
Att fixa maten själv..köpte en barnmatsbok
Och fick upptäcka hur lätt och snabbt det gick att tillaga
Det var bara mina fördomar,min rädsla och brist på tilltro till mig själv
som fått mig att vilja GE dom barnmat på BURK
Men efter det att jag själv smakat på maten i burkarna
Så insåg jag bristerna
Bara det att dom står framme i värmen får mig att bli avog
Jaa jag vet att dom är konserverade..MEN det är
ALLTSÅ INTE färsk mat med naturliga vitaminer
Och som jag sagt tidigare
Så får barnen inte heller den naturliga och varierande doft/smakupplevelsen
som är så viktigt i deras uppväxande
för ett breddat och variationsrikt matintag
Mat intas och äts ju med alla våra sinnen påkopplade
(Har och så smakat på..genom tiden på barnmat på burk
ingen större och förbättrad smakvariation har jag noterat)

Ibland undrar jag
Hur många så kallade experter som är "köpta" av tillverkarna
För att öka trycket på deras varor

Dagens föräldrar har det inte lätt
Med tids/pressen flåsande i nacken och med allt informationsflöde
som bombarderar dom från alla håll och kanter
Vi föräldrar vill ju våra barns bästa
Och då är vi lättare att påverka med osäkerheten och rädslan
som påtryckningsmedel
För utifall att..TÄNK OM..så köper vi det..vi får oss itutat
Att det ÄR BÄST för våra barns HÄLSA och BÄSTA
Men ÄR de det alla gånger det ?????

2 kommentarer:

  1. Ja, tänk om vi inte haft alla dessa fördomar,rädslor och brist på tilltro till oss själva...

    SvaraRadera
  2. Det vore inte så dumt För tänk vad lite man då skulle ångra..att man inte gjort/gjorde av det man kände, men inte trodde sig själv om att veta..känna rätt.Det är sånt som är svårt att hantera efteråt ATT man svek sig själv.Det är därför jag skruvar upp volymen För att kanske någon annan.. kan hålla fast tilltron till sig själv ..när påtryckningarna vill få oss att bli osäkra och tvivla.

    SvaraRadera