lördag 5 januari 2013

DET DÄR LAGOM är INTE så DUMT ÄNDÅ.......

Ibland
GOD morgon.............
När jag surfat runt bland "årsnyheterna
Så var det vikten efter julmaten
och den orena huden efter den samma..som stod lite i focus
Inklämda bland rån,våld och mord och sportnyheter
Lite skönt är det.. att skönhetsvågen i år
har fått lite mer verklighets BALANS
Att forskare har upptäckt..
det generationer långt före vetat om
Att det är bra med lite "underhållsfett"
Bra med lite i reserv..att kunna ta till..om man skulle bli sjuk
eller av andra påfrestningsarbeten för kroppen.

Minns när jag var dålig och vikten rasade
Då var jag som prinsessan på ärten
Som kände av minsta lilla ärta under alla madrasser
Fick ha kuddar att sitta på
Och bara minsta lilla veck på lakanet skavde.
Då kännde jag av orons närvaro
Att vad hade jag att ta av
OM jag skulle dra på mig minsta förkylning
eller annat
Vad hade då kroppen för reservkrafter att ta till
Det där ordet "lagom" klingar inte så dumt ändå
I dess rätta sammanhang

En sak till jag fick erfara
Som dök upp ur minnenas föråd under läsandets gång
och det VAR
Att när jag var näst intill orörlig
Blev hår och hud..inte särskilt upplyftande

Men när jag så började kunna utföra mer rörliga UTEvistelser
och fick svettas
Försvann orenheterna i huden
lite NATURLIG salva på de..så
Nu behöver jag dessutom inga kuddar heller.. att sitta på
Och jag känner inte längre av "ärtan" under alla madrasser
Så jag har fått rucka lite på min åsikt
om det där LAGOM
som jag skrev om i min dikt..att jag inte gillade

Naturens generositet och naturlighet är inte dumt alls..
i många olika sammhang
för den gör STOR nytta
Bara att vi rör på oss ute..ger frisk luft
och sätter fart på cirkulationen i kroppen.. och vi får må bättre
På ALLA PLAN..
Och så lite hyffsad kost på det.

Så önskar jag er ALLA..
ett BALANSERAT LAGOM och NATURLIGT GOTT NYTT ÅR




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar