tisdag 10 april 2012

PARAGRAFRYTTARE

"Eva, 96, blir av med pensionen"
Skrivet av Jan Källman i Aftonbladet
Där det stod att läsa mer om Ewa
Att hon fått avslag från pensionsmyndigheten
på sin begärda omprövning av sin pension

Det ÄR SVÅRT att förstå HUR de tänker
När det fattat detta beslut
En 96 årig kvinna..som har sin son i Thailand
Och inga andra angöriga kvar i livet ..här i Sverige
Inte skall kunna få ut sin futtiga pension
Och få leva i ro..den tid hon har kvar

Det tycks.. som alltid vara den "lilla" människan
med sin lilla ekonomi..som alltid skall drabbas

Skärpning...det finns nog
med argument och faktaunderlag
Både av känslomässig.. som praktisk och relevant
Och lagars dispens
enligt Socialförsäkringsbalkens 5:e kapitel, 18:e paragrafen
Där det bland annat står att
”förmånen får fortsätta att lämnas
om det med hänsyn till omständigheterna skulle framstå
som uppenbart oskäligt att dra in förmånen”.

Det är ju sett ur min synvinkel
ett ENKELT beslut att fatta
Och ge denna kvinna det som TILLHÖR henne
De pengar hon själv slitit ihop till.. under sin levnad
Det vore skamligt..rent oförskämt..
om hon får avslag igen.

då får jag väl dänga hanväskan i deras huvuden..grrrrr

5 kommentarer:

  1. Hej Inger-Sofia!
    Enligt stelbenta paragrafryttare är regler till för att följas, det underliga är bara att beslutsfattarna inte själva går under dom regler som vi "det vanliga folket" tvingas leva under.
    Politiker har blivit ett folk som roffar åt sig och som ser oss andra som de som skall betala deras lyxliv.
    Jag hoppas ändå att pressen från den här uppmärksamheten skall bli så stor att kvinnan får ut den lilla pension hon skulle haft om hon bott kvar i Sverige.
    Ha en härlig dag utan både snö och regn!

    SvaraRadera
  2. Hej Inger-Sofia.
    Det är hjärtlösa typer som måste bråka med en gammal dam som bara vill bo hos sin familj i ett annat land, varför skulle hon inte kunna få sin pension som tidigare, hon kostar ju inget i vård eller omsorg för det här samhället så det är otroligt cyniskt av samhället att neka henne det hon borde ha rätt till.
    Jag hoppas du får en vecka med mer och mer vårstämning i naturen runt dig.
    kram.

    SvaraRadera
  3. Hej Inger Sofia.
    Det är ett tragiskt öde som du skriver om, hur kan man göra så där mot en gammal människa, vi borde skriva ner alla orättvisor vi ser och läser om och sedan när riksdagsvalet kommer påminna oss om vad dom ställt till med, tyvärr är minnet för kort annars.
    Ett litet leende fick jag ändå när jag läser slutet på din blogg, jag hjälper dig gärna att dänga handväskan.
    Kram.

    SvaraRadera
  4. Hej Inger-Sofia.
    Nog är det välan märkvärdigt hur storpamparna missunnar alla människor utom sig själv. Efter några år i riksdan så sitter dom där och rullar tummarna och säkert som amen i kyrkan så kommer deras väl tilltagna pension in på girot månad efter månad, år efter år.
    Du Inger-Sofia jag ställer mig i kön för att dänga handväskan jag också.
    Jag hoppas du inte har busvädret som pågår längst uppe i norr, jag trodde inte mina ögon när jag läste den tidigare lokaltidningen på nätet i morse, tack och lov för lite regn här nere i södra Sverige.
    Ha en fin fortsättning på veckan och en trevlig helg.

    SvaraRadera
  5. GOD morgon "gängmedlemmar" Härligt med sällskap i handväskesvingen :0) Nog har busvädret tittat förbi ..men drog vidare...vårsolen är ihärdig och varm ..så snön som kom och den som än inte gett sig av får sina duvningar...då vårsolen inte är nådig mot den vinter som envist hänger sig kvar Min yngsta dotter är här..så det blir många skogspromenader Hoppas vi får syn på ÅTMINStone dens spår för nu är han vaken BJÖRNEN ALLT gott o väl önskar jag er Kram

    SvaraRadera