onsdag 7 november 2012

BERGTAGEN och FÖRTAPPAD


Skrev ordet förtappad.. på skoj till en kompis
Och då razzlade det till uppe på huvud-kontoret
Och jag till att googla
För att kolla vad det i grunden betyder
Och då hamnade jag som alltid
bland fler intressanta ordalydelser



Det finns så många ord som ligger nerbäddade
sen länge i "tunga och mörka källare"
Som får ett nytt ljus..när man placerar dom under luppen
och synar dom NOGA i sömmarna
Ord som man i de flesta fall ..direkt kan plasera
in i tidstypiska tidsperioder
är väldigt intresanta att polera upp
och ge en ny meningsplats i vår tidsepok

Hittade åxå ordet BERGTAGEN
Som står för ..har jag läst i Wikipedia

"IDAG
används bergtagen oftast metaforiskt
om någon som blivit starkt hänförd
av exempelvis ett konstverk." slut citat

Då är nog jag bergtagen.. av naturen

FÖRR
"I folktron var bergtagning en föreställning om
att övernaturliga väsen – i Sverige främst trollen
men även andra som vittra i Norrland ("vittertagen")
– kunde lura med sig människor till sina boningar
i berget eller under jorden, varpå dessa
när de släpptes fria hade fått ett starkt förändrat sinnelag
Bergtagningar var därför ett sätt att förklara psykiska sjukdomar
Liknande föreställningar
finns i många andra kulturer även utanför Norden"

Sen läste jag om trollen..som jag känner mig lite besläktad med
"Trollen lever ett liv utanför den kristna kyrkans hägn
och är därmed förtappade" står det att läsa om i
Fast jag tror..att även fast de inte håller till
inom kyrkans hägnd
Så är dom nog mer närvarande..där i guds fria hägn
Och då kommer mina tankar OSÖKT in på häxtiden
Men det går jag inte in på nu

2 kommentarer:

  1. Hej Inger-Sofia!
    Språket är fantastiskt, tyvärr förändras det lite för fort tycker jag, jag vill gärna hålla fast vid det gamla, men naturligtvis smyger nya fraser och formuleringar in i mitt språk också.
    Sen är det ju så att det jag tycker är det gamla språkbruket var nytt en gång det också, så förnyelsen kommer hela tiden.
    Apropå troll, så sas det ofta uppe i mina trakter av norrland när jag var barn att något troll försökt att kasta stenblock på kyrkorna, och i många fall låg det riktigt stora stenblock i närheten, jag minns hur fantasin jobbade varje gång man fick höra någon ny sägen.
    Språket och våra gamla sägner samt fantasifigurer som troll och vättar är en del av historien som inte borde glömmas bort, i den dåvarande tidsandan passar allt det där in.
    Jag vill önska dig en härlig fortsättning på veckan!
    Kram.

    SvaraRadera
  2. Hej Wolfie
    Det här med troll var nog den tidens människor som inte gick att att få att gå i ledband utan sökte sig till stigarna en bit ifrån huvudgatorna.Allt det vi inte förstår oss på ..måste vi ta till något för att försöka göra det begripligt Att stå utanför är nog människor värsta tanke.Men man kan ju stå utanför ändå...fast man är i en grupp. Magi är viktigt och att hålla folksagorna vid liv För i dom ligger mycken livskunskap om människans utvecling och vägen dit.Det där VARFÖR..och HUR följer mig ständigt nu förtiden :0) Ömskar dig detsamma OCH några dagar till Då tiden håller mig borta från bloggen ett tag Kram

    SvaraRadera