tisdag 4 juni 2019

HÄSTARS BEFRÄMJANDE FÖR VÅRT VÄLBEFINNANDE

Läste om det här på Facebook som en vän lagt ut
https://www.aftonbladet.se/nyheter/godanyheter/a/6alpe/ny-forskning-barn-smartare-av-ridning

Och då tänkte jag till - jag gör det ibland :)
Det gäller ju INTE bara barn SOM hästar är bra för
Utan även för "gammfolket" För även för oss Hålls hjärna, hjärta och kropp i trim
Bara av att umgås och i samspelets träning få den stimulans vi människor behöver
OAVSETT ålder
Men än mer för det uppväxande släktet
ÄR samspelet mellan häst och människa så oerhört viktigt, positivt och befrämjande
LÄRAKTIGT och STÄRKANDE
För att kunna stå stadigt i en värld som blir allt "hårdare"
Där ett självständigt tänkande kommer väl till pass
Och där Omsorgen om en annan varelse är hjärt-befrämjande
Då och när man lär sig att uttrycka sig med Klarspråkets tydlighet
Liksom att bli medveten om sitt andra språk - kroppsspråket

Såå JAAA - Det kan jag skriva under på
För efter att i 12 år haft den stora förmånen att dagligen få vara/umgås med hästar
Har jag nu fått en inneboende styrka BÅDE till kropp, själ och hjärna
Av min tid med dom
Av de utmaningar jag först mött Som av de inprogrammerade och DE råd jag fått
OM HUR en häst skall hanteras MER istället - ställt sig hindrande i vägen för "INsynen"
Men när jag väl slagit hål på allt det och istället började studera MITT och mina hästars beteende
UTAN allt det pålagda
Kunde vi MÖTAS som individer med våra olika sätt att tänka och funka på
Som utmynnade i ett mer avslappnat och tryggt förhållande
Där lärandet så att säga fick komma mer NATURLIGT
Då vi FÖRST byggde upp den så viktiga tilliten . Till och för varandra.
För varje dag lär jag mig något NYtt -när jag umgås med hästarna (och de andra djuren=)
Både om mig själv Och hästarna- utifrån deras olika personligheter
Och INTE sett utifrån en förutbestämd homogen grupp

Liksom vi människor inte är det -ÄVEN om vi har vissa likheter
Som att vi går upprätta på två ben och kan tala

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar